12 درمان مفيد خانگي براي خروپف


 






 
«خروپف» نه مشکل است و نه بيماري، فقط حالتي است که در آن شما با دهان باز نفس مي کشيد و ديگران آن را نوعي آزار و اذيت مي دانند. اما اين عارضه ي ناخوشايند حتماً دليلي دارد.
خروپف، عارضه اي رايج است که مي تواند در هر سن و سالي افراد را تحت تأثير قرار دهد، اما اغلب مردان و افرادي که اضافه وزن زيادي دارند به آن دچار مي شوند. اين عارضه با افزايش سن قابليت تشديد دارد و زماني اتفاق مي افتد که مسير عبور هوا از دهان و بيني بسته شود و اين ارتعاش ساختار سيستم تنفسي و صداي ناشي از آن، به دليل مسدود شدن جريان هوا در تنفس به هنگام خواب رخ مي دهد.
خروپف، معمولاً يک عمل غيرارادي است، اما ممکن است به صورت اختياري نيز به وجود آيد و به عنوان عامل کمبود خواب و اثرات زنجيروار آن مانند چرت زدن در طول روز، بي حوصلي، عدم تمرکز و کاهش ميل جنسي شناخته شود.
هم چنين مي تواند علامت خواب نا آرام نيز باشد، به اين معنا که شما در طول روز کمتر هوشيار هستيد. اين عارضه در تمام يا بعضي از مراحل خواب رخ مي دهد و اغلب زماني اتفاق مي افتد که فرد به پشت خوابيده است. با اين حال اين ناهنجاري ناخوشايند راه هاي درمان خانگي دارد که در زير مي خوانيد:
*سيگار کشيدن از دلايل احتمالي گرفتگي بيني است. بنابراين موجب عود کردن مشکل خروپف مي شود. پس سيگار را ترک کنيد!
*مصرف الکل نيز مي تواند مسؤول به وجود آمدن خروپف باشد. مصرف الکل را قطع کنيد تا مشکل خروپف شما حل شود.
*خوابيدن به پهلو، خروپف را کاهش مي دهد. اين بهترين درمان خانگي براي خروپف است.
*قبل از رفتن به رختخواب، نصف ليوان شير بنوشيد.

*جوشانده ي اوکاليپتوس در رفع اين مشکل تأثير بسزايي دارد. دو قاشق چايخوري برگ درخت اوکاليپتوس را در يک فنجان آب بجوشانيد، از صافي رد کنيد و بنوشيد تا خروپف شما متوقف شود.
*هنگام خواب بايد سر خود را نسبت به بدن در موقعيت بالاتري قرار دهيد. اين کار به هنگام خواب تنش را از مسير عبور هوا رد کرده و به توقف خروپف کمک مي کند.
*يک وسيله ي ضد خروپف بخريد که بتوانيد در منزل از آن استفاده کنيد!
*خروپف مي تواند منجر به ناهنجاري هاي جدي خواب شود که آن را تنگي نفس مي نامند. در اين مورد در صورتي که درماني هاي خانگي مؤثر واقع نشوند. اقدامات درماني يا حتي عمل جراحي نيز مي تواند صورت بگيرد.
* غذاهاي حاوي چربي يا نمک فراوان را مصرف نکنيد.
* قبل از خواب چيزي نخوريد و نياشاميد.
* بالش را کاملاً ممنوع کنيد. زيرا بالش موجب خم شدن گردن شما شده و اجازه نمي دهد هوا به آساني جريان پيدا کند.
* لبنيات با ميزان چربي بالا مانند شير بدون سرشير، به دليل سنگيني موجب نگه داشته شدن ترشحات بيني شده و اجازه نمي دهند کاملاً خشک شوند. بنابراين از مصرف چنين غذاهاي سنگيني خودداري کنيد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123